...cUTi-CuTi MaLaYSia..

Cuti sekolah hampir berakhir. Sebelum ini kami hanya bercuti di sekitar penang, berjalan-jalan bersama keluarga dari selangor. Teringin pulak nak naik itik, nun jauh di Taman Tasik Taiping. Memandangkan masa lain yang entah bila mampu dilapangkan, kami teruskan niat untuk bercuti di Taman Tasik Taiping, berjalan-jalan melihat keindahan alam semulajadi. Beberapa minit sebelum tiba di sana, hujan turun sangat lebat, hujan rahmat. Alhamdulillah.
“Dialah yang meniupkan angin sebagai pembawa kabar gembira, mendahului kedatangan rahmatNya (hujan), sehingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halau ke suatu daerah yang tandus, lalu Kami turunkan hujan di daerah itu. Kemudian Kami tumbuhkan dengan hujan ituberbagai macam buah-buahan. Seperti itulah Kami membangkitkan orang yang telah mati, mudah-mudahan kamui mengambil pengajaran.”

(QS 7: 57)

“dan Dialah yang menurunkan air dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu dari segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau, Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak, dan dari mayang kurma, mengurai tangkai-tangkai yang menjulang, dan kebun-kebun anggur, dan Kami keluarkan pula zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya pada waktu berbuah,dan menjadi masak. Sungguh, pada yang demikian itu ada tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang beriman.” (QS 6: 99)


Lebih kurang sejam, hujan berhenti. Alhamdulillah, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia telah pun memenuhi haknya. Menggunakan air yang turun sebagai sumber penghidupan. Kami teruskan perjalanan, di sana ada Taman Tasik Taiping (tempat main itik) dan zoo Taiping. Hmm...rasanya dah lama tak ke zoo.. maka berjalanlah kami ke sana meninggalkan itik bermain-main bersama pengunjung lain.



“ZOO TAIPING.. Mendekatkan kita pada alam semulajadi.. Bringing people closer to the nature”




Inilah moto yang tertera pada tiket masuk ke zoo Taiping. Terkejut kami melihatkan harga tiket yang telah naik lebih dua kali ganda. Nak berpatah balik ke kereta, dah sampai di depan kaunter. Maka, diteruskan juga perjalanan kami ke dalam, mudah-mudahan ada kebaikannya.
Moto yang digunakan seharusnya ditambah sedikit di hujung ayat supaya lebih cantik dan tepat maksudnya..

“Bringing people to the nature.. Bringing us to the Creator”

Inilah yang seharusnya kita titipkan dalam hati supaya dengan mengenali ciptaanNya, kita lebih kenal dengan Pencipta. Betapa banyaknya jenis binatang, berlainan jenis dan sifat, berlainan ciri dan watak. Subhanallah, hanya Dialah yang mampu menciptakan semua ini.
“dan sungguh, pada haiwan ternak itu benar-benar terdapat pelajaran bagi kamu. Kami memberimu minum dari apa yang ada dalam perutnya berupa susu murni antara kotoran dan darah, yang mudah ditelan bagi orang yang meminumnya.” (QS 16: 66)


“Tidakkah kamu memperhatikan burung-burung yang dapat terbang di angkasa dengan mudah. Tidak ada yang menahannya selain Allah. Sungguh pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Allah bagi orang-orang yang beriman." (QS 16: 79)

Hampir satu jam lebih kami berjalan.. banyak yang dapat dilihat, diperhatikan, dan difikirkan. Betapa kejadian ciptaan makhluk di muka bumi ini mempunyai kelebihan dan keunikan tersendiri yang tidak pernah kita bayangkan. Tapi sayangnya, manusia semakin rakus..

“Telah tampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia. Allah mengkehendaki agar mereka merasakan sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar." (QS 30:41)

Ada seekor burung kakak tua, apabila kami datang menghampiri sangkarnya, ia juga menghampiri kami.

"Assalamualaikum burung.."

Saya bagi salam tapi tidak disahut, mungkin ia tidak diajar bercakap.

Saya memandang kepadanya. Dia juga memandang tepat ke arah saya.

Seolah-olah memohon belas kasihan, meminta dilepaskan.

Tapi apakan daya, kami tiada kuasa..

Kesian dia..dunianya hanya di dalam sangkar.. makanannya terhad, pergaulannya terbatas.

Kami terus berjalan dan berjalan...menziarahi haiwan-haiwan yang tidak pernah dilihat. Tapi sayang, tidak diabadikan dalam kamera..bateri mati.

Penat rasanya...

Tapi insyaAllah penat yang bermakna.

Bicara dengan haiwan, bicara dengan alam.. seolah-olah kita berbicara dengan Tuhan.

Membina kekuatan hati, mengisi kekosongan jiwa. Mengajar diri lebih mencintai alam dan seisinya.


0 Response to "...cUTi-CuTi MaLaYSia.."

Post a Comment