Nasihatnya.. 'sabar'..



"Sayang.. Ingat tak kisah Nabi Daud? Tentang penyakitnya yang berpanjangan.. Penyakit yang aneh..sehingga matahari menembusi kulitnya, sehingga ulat2 yang hidup subur di badan Nabi Ayub sudah tiada apa lagi untuk di makan. Hebatkan ujiannya?.. Mungkin juga Nabi2 lain inginkan diuji seperti itu, tapi dalam banyak2 Nabi, Nabi Ayub yang terpilih. Ini kerana Allah Maha Tahu, hanya Nabi Ayub yang mampu melalui ujian seperti ini."


"Sayang ingat tak kisah Nabi Sulaiman?. Nabi Sulaiman dianugerahi dengan kekayaan dan kerajaan yang besar yang tidak ada kerajaan seperti ini di zaman2 lain. Kenapa Nabi Sulaiman? tidak Nabi2 lain?. Ini juga kerana Allah Maha Tahu hanya Nabi Sulaiman yang mampu melalui ujian kekayaan seperti ini. Kalau kita yang dapat seperti ini, agak2 kita ingat Allah tak?..."


"Sedangkan para Nabi dan Rasul juga diuji, apatah lagi kita. Apalah sangat ujian kita jika nak dibandingkan dengan ujian para Nabi. Setiap manusia pasti ada masalah sendiri, dan ujian setiap orang itu berbeza, sesuai dengan kesanggupannya. Dan ujian yang Allah bagi itu adalah untuk kita berfikir cara penyelesaian yang terbaik."


"Kita kena sabar ye sayang.. Abaikan apa yang orang lain kata tentang kita, yang penting kita jalankan tanggungjawab kita sebaik mungkin. Ingatlah, sabar itu separuh daripada iman dan Allah beserta orang2 yang sabar."


Tazkirah pagi ini sangat terkesan. Tazkirah dari seorang suami yang ingin berjihad. Ya Allah, aku redha dengannya, KAU redhailah kami..



"Ya Allah, jangan biarkan kami lalai, kami takut nerakaMu"

0 Response to "Nasihatnya.. 'sabar'.."

Post a Comment